
 

 

Authors Retract Studies That Found Risks of 
Antimalaria Drugs for Covid-19  
Jared S. Hopkins, Russell Gold  
June 5, 2020 7 hrs ago  
 

 
© diego vara/Reuters  

Two major studies casting doubt on the ability of antimalaria drugs to treat Covid-19 patients 
based on data from a little-known Chicago company, Surgisphere Corp., were retracted 
Thursday. 

The Lancet first pulled a study published late last month that found antimalarials provided no 
benefit as a treatment for Covid-19 infections while increasing the risk of heart problems and 
death. The New England Journal of Medicine then retracted a separate article, published in early 
May, that examined the impact of cardiovascular and blood-pressure drugs in Covid-19 patients.  

Both articles featured three of the same authors, Mandeep Mehra, Amit Patel and Sapan Desai, 
and were based on data supplied by Dr. Desai’s company, Surgisphere. 

Surgisphere had said it collected the de-identified patient information from hospitals that was 
used in the studies. The Wall Street Journal contacted more than a dozen large U.S. hospitals, 
including some that treated high numbers of Covid-19 patients. None said they had an 
arrangement to share patient data with Surgisphere, and several said they had never heard of it. 



Dr. Desai has said previously, through a spokesperson, that his firm was unable to identify the 
671 hospitals in the Lancet study due to privacy agreements. He was an author on both papers. 
Though his name was on the New England Journal of Medicine retraction, it wasn’t on the 
Lancet retraction. 

He declined to comment through a representative on Thursday. 

Three of the Lancet paper’s authors said they decided to retract the paper after Surgisphere 
refused to share the full data set as part of a review triggered by concerns raised by outside 
researchers. The Lancet published a correction to the study on May 29. 

“We always aspire to perform our research in accordance with the highest ethical and 
professional guidelines,” the authors, Dr.s Mehra, Patel and Frank Ruschitzka said in a 
statement. ”We can never forget the responsibility we have as researchers to scrupulously ensure 
that we rely on data sources that adhere to our high standards. Based on this development, we 
can no longer vouch for the veracity of the primary data sources.” 

The authors also apologized for “any embarrassment or inconvenience that this may have 
caused.”  

The Lancet said in a statement it “takes issues of scientific integrity extremely seriously, and 
there are many outstanding questions about Surgisphere and the data that were allegedly 
included in this study.” 

For the peer-reviewed study, the authors analyzed medical records they said Surgisphere 
aggregated from some 96,000 patients across six continents who were hospitalized with 
confirmed cases of Covid-19 between Dec. 20 to April 14. Of the total, about 15,000 patients 
were treated with the antimalaria drugs hydroxychloroquine and chloroquine, alone or in 
combination with an antibiotic. 

The paper’s findings indicated the antimalarials—which many doctors have used to treat Covid-
19 patients—didn’t help while increasing the risk of cardiovascular problems and death. 

Following the study, the World Health Organization paused enrolling patients in clinical trials of 
hydroxychloroquine, although this week the organization said it resumed the trials. 

In the days following publication of the study, however, other researchers began to raise 
questions about the Surgisphere data, first on social media and in emails, then in an open letter to 
The Lancet and the study’s authors. More than 100 researchers signed on to the letter.  

Following the Lancet’s retraction today, Adrian Hernandez, director of Duke Clinical Research 
Institute at Duke University School of Medicine, and who wasn’t involved in the study, said a 
retraction was appropriate but the authors still owed the research community an explanation.  

“What happened here was a failure of the authors, and peer review, and the journal, and to 
prevent something like this from happening again we really need to understand what went wrong 



here,” said Dr. Hernandez, who had signed the open letter. He said studies that harness large data 
sets or are observational should be as transparent as randomized clinical trials, including data 
origins, and allow for independent views. 

Surgisphere said it has petabytes of data from more than 100 million patients, culled from some 
1,200 hospitals and institutions on six continents.  

One issue raised by outside researchers was with the numbers of patients purported to be in the 
data set: In certain cases, they exceeded the total number of Covid-19 patients in certain 
countries and regions. They criticized the authors’ decision not to share information about which 
hospitals or countries provided the patient data. Researchers also wondered about Surgisphere’s 
claim to have built such a massive database and analyzed the data so quickly. 

“This is a bit weird to have a very large study with just four authors and no acknowledgments” 
thanking people involved with data processing and analysis, said James Watson, a senior 
scientist at the MORU Tropical Health Network, a research group, who had outlined criticisms 
of the study in an open letter to The Lancet that eventually drew more than 100 signatories. 
“That was one of the first things we thought was a bit odd.”  

On May 29, the Lancet issued the correction to the study, saying that the study had incorrectly 
reported figures from Asia and Australia but that the overall findings remain unchanged. Earlier 
this week, both the Lancet and N.E.J.M. each issued a so-called expression-of-concern about 
each study.  

Cedars-Sinai Medical Center in Los Angeles, IU Health Methodist Hospital in Indianapolis and 
Northwell Health in New York are among the hospital systems which said they hadn’t provided 
Covid-19 patient data and were unfamiliar with Surgisphere. 

Dr. Mehra, the lead author who is a well-known cardiologist at Brigham and Women’s Hospital 
in Boston and a faculty member at Harvard University, said he was introduced to Dr. Desai and 
Surgisphere by one of his co-authors. 

“When discrepancies in the data started to arise, I and the remaining co-authors immediately 
asked for a re-analysis from Surgisphere,” he said in a statement. They contracted with a private 
firm to conduct an independent review. He said Surgisphere declined Wednesday to turn over its 
data for an examination, citing client agreements. 

“Since we do not have the ability to verify the primary data or primary data source, I no longer 
have confidence in the origination and veracity of the data, nor the findings they have led to,” Dr. 
Mehra said.  

The authors of the New England Journal of Medicine paper said in a statement published on the 
journal’s website: “We are unable to validate the primary data sources underlying our article.”  

A third paper with the authors looking at the antimicrobial drug ivermectin was posted online in 
early April on a so-called preprint server. 



Dr. Desai founded the company in April 2008 while he was a surgery resident at Duke 
University School of Medicine. In filings with the state, he said the focus of Surgisphere’s 
business was “medical education.” 

Last month, in an online presentation about using artificial intelligence and machine learning to 
tackle Covid-19, Dr. Desai said Surgisphere had built a massive health-care database. “Since at 
least 2010, we’ve collected very detailed information on about 240 billion unique patient 
encounters,” he said. “It comes out to well over 100 million unique patients. And remember each 
of these encounters has literally a thousand plus data points attached to it. So, this is a petascale, 
a petabyte-sized database that exists today.” 

In 2015, Dr. Desai was the corresponding author on a paper about the potential for fraud in 
medical publications. “While peer-review may be an effective way to judge the scientific 
relevance of the article, whether it is an effective method for detecting fraud is doubtful, 
particularly since most peer-reviewers do not see the raw data or review high resolution images 
to evaluate for image manipulation,” it said. 

The article appeared in the Journal of Surgical Radiology, which was owned and published by 
Surgisphere. 

Corrections & Amplifications Sapan Desai didn’t initially respond to requests for comment 
Thursday. An earlier version of this article incorrectly said he didn’t respond to requests for 
comment Friday. (Corrected on June 4) 

Write to Jared S. Hopkins at jared.hopkins@wsj.com and Russell Gold at russell.gold@wsj.com  

https://www.msn.com/en‐us/health/medical/hydroxychloroquine‐studies‐tied‐to‐data‐firm‐

surgisphere‐retracted/ar‐BB152RfJ 


